Sunday 8 November 2009

bersalaman

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W dan salam sejahtera kepada semua yang mengikuti baginda..

"Sesungguhnya seorang mukmin apabila berjumpa seorang mukmin, lalu dia memberi salam kepadanya serta berjabat tangan dengannya maka gugurlah dosa-dosa seperti gugurnya daun yang kering." (Hadis diriwayatkan oleh Iman At-Tabarani).

baru-baru saya selalu terfikir pasal hadith ni.dah lama dengar baru sekarang nak fikir.ape daa..alhamdulillah dapat hidayah,kalau tak sia-sia siapa yang pernah bagi saya tazkirah pasal hadith ni.

apa yang saya fikir:

yang pertama..ohh,selama ni kalau terjumpa kawan-kawan pastu bersalam-salaman tu kan sunnah Rasulullah..tapi sebelum ni tak terfikir lak yang bersalam-salaman tu sunnah Rasulullah..jadi ape agaknya niat saya sebelum ni kalau jumpe orang+salam2 tu ek?adakah sebab 'orang dah hulur tgn nak salam,salam je la!(maklumlah femes..cis!)'..x betul tu..

hmm..fikir punya fikir..akhirnya sedarlah saya bahawa 'ish jahilnya aku sbelum ni..ntah2 apa yang aku buat tu hanyalah riak-.-"..dosa+syirik kecil di sisi Allah..bertaubat la sebelum terlambat..'

yang kedua..saya merupakan salah seorang yang malas salam kalau terjumpa org..tapi senyum+bagi salam insyaAllah x lupe..bersalam-salaman ni agak malas(sedikit~).kadang2 tu bukannya apa,cume mungkin lupa kot..syok sangat berborak+gosip..sedangkan sunnah Rasulullah,kalau jumpe kawan2,bersalaman+dapat diampunkan lagi dosa..

ni jela tazkirah ari ni.selamat beramal~

*cakap banyak pon kalau x buat,x de maknanya~
*tepuk tgn~

No comments: