Friday 6 May 2011

Disebalik setiap kata-kataNya.


Tadabbur (merenungi) ayat-ayat Allah.


أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
“Maka tidakkah mereka menghayati al-Quran, ataukah hati mereka sudah terkunci?”[47 : 24]


أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
“Maka tidakkah mereka menghayati (mendalami) al-Quran? Sekiranya (al-Quran) itu bukan dari Allah, pastilah mereka menemukan banyak hal yang bertentangan di dalamnya” [4 : 82]


Jadi, al-Quran diturunkan adalah untuk direnungi dan dihayati, kemudian kita terjemahkannya ke dalam amali iaitu perbuatan kita.

Perkataan dabbara (دَبَّرُ) yang kemudiannya dijamakkan menjadi yatadabbarun (يَتَدَبَّرُونَ) bermaksud di sebalik atau di belakang. Kerana itulah dubur (anus) yang mempunyai kata dasar yang sama dengan kata 'dabbara' berada di belakang badan manusia.

Seperti sebuah Iceberg. Di tengah-tengah lautan, kita boleh nampak satu iceberg yang besar dan tinggi. Tetapi jika kita selami lautan itu, betapa besar dan dalamnya iceberg yang tidak kita nampak jika hanya melihat daripada pandangan atas.


Seruan Allah kepada kita adalah mencari di sebalik setiap ayat-ayatnya. Ada sesuatu yang lebih besar, lebih dalam dan bermakna jika kita selami disebalik setiap ayat-ayatNya. Berbezalah jika kita hanya melihat dan membaca ayat-ayat itu secara surface sahaja, jadi kita tidak sampai kepada mentadabbur ayat-ayatNya.

Lihat kembali kepada Surah Muhammad, ayat 47. Tidakkah kita mentadabbur al-Quran, ataukah hati kita sendiri yang sudah terkunci?

No comments: