Tuesday 16 August 2011

the eleventh hour

Jarang-jarang saya tulis tajuk dulu sebelum tulis isi, dan ini antara yang ditulis dahulu tajuknya kemudian baru tulis isi. Saya rasa ramai je dah habis membaca buku Contengan Jalanan karya Hlovate. Saya akui baru sahaja habis membacanya, itu pun tajuk first iaitu Fend. Tak larat nak baca sebab banyak sangat yang berkaitan dengan muzik, banyak je skip part muzik tu. Dan untuk tajuk kedua iaitu K2, saya tak nak teruskan pembacaan sebab rasa bersalah dengan banyaaaaaaaakkkkkkk lagi buku yang lebih aula seperti al-Quran, buku-buku fikrah dan lecture notes.


Cumanya rasa tertarik dengan konsep keseluruhan tajuk yang first ini iaitu The Eleventh Hour.


A man who decides to change at twelfth hour dies at eleventh hour. Menakutkan bukan? Dan kita selalu menangguh-nangguhkan perubahan diri. Bukan sahaja perubahan fizikal malah perubahan hati. Sedangkan kita tahu perubahan hati itu yang perlu dimulakan dahulu kemudian barulah perubahan fizikal. Kenapa? Kerana hatilah yang menggerakkan sesuatu amalan. Refresh semula Hadith 1 dan Hadith 6. 


Hadith 6:
"....Dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah HATI."


Ramadhan adalah bulan perubahan. Mulakan perubahan itu sekarang juga. Ke arah yang lebih baik, ke arah Islam.


Duduk di rumah berdekatan dengan masijd menyebabkan seruan azan itu lebih terasa dan dekat. Pernah beberapa kali, bila terdengar azan sedangkan kita masih berada dihadapan laptop mahupun sedang baring-baring mahupun di dapur, saat itu juga terfikir, "Kalau aku lambatkan solat ini, entah lepas ini aku hidup lagi atau tidak! Baik pergi ambil wudhu' cepat dan solat." Dan di saat iman tengah lemah, kita melewat-lewatkan solat dan sempat lagi berdoa pada Allah, "Janganlah tarik nyawaku disaat aku tengah lalai."


Oh, takutnya! Tiba saatnya eleventh hour tu kita tak sedar, tak tahu bila, tidak terlambat sesaat mahupun tercepat sesaat. Dan eleventh hour (baca: kematian) itu pasti.


Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan ni'mat Allah kepadamu ketika dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena ni'mat Allah orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. [Ali Imran: 103]


"dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya."


Dan kita pada waktu tersebut sudah menghampiri eleventh hour, tapi ada lagi tanggungjawab kita yang masihh belum selesai terutamanya tanggungjawab Syahadatul Haq. Dua misi utama kita: Ibadah dan Khalifah! Kemudian Allah menyelamatkan kita. Jadi bersyukur dan bersyukur sebab masih ada lagi masa untuk melakukan perubahan. 


Bagaimana kita mahu mengubah umat Islam jika kita sendiri yang tidak memulakannya dan memaknakannya dalam diri kita?


...Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri... [ar-Ra3du: 11]


p/s: Kita dah masuk 2nd half of Ramadhan..

1 comment:

musafirislah.blogspot.com said...

Mati itu pasti, dan tidak dilambatkan dan tidak dipercepatkan walau sesaat. masa yg sikit, tp tanggungjwab yg baaanyak. Teruskan berusaha um!!