Wednesday 3 June 2009

menjadikan ia positif

Praise to Allah the LORD of the universe and peace be upon his beloved Prophet Mohammad and upon his family and comrades.

'lg 5 minit....!!'

-----------

'lg 2 minit, berhati2 sume..!'

-----------

'30 saat..30 saat..!'

----------

'yeay!aku da msuk..'


ni la citer tasjil aku semalam.kol 12.00 tgh hari dah kua dr sakan utk g cc sedangkan tasjil hanya akan start pukul 1.00ptg!bukannye xde intenet kat sakan,tp disebabkan kebarangkalian intenet akan menjadi lembap dek kerana ramai yg menggunakannya pd waktu yg sma+intenet ari tu memang sewel,maka kami mahasiswi-mahasiswi sakan pon kua dr tempurung menuju ke duar nasim utk mencari cc.msuk la cc sebelah simsima,sekali penuh da..meneruskan perjalanan, kami ternampak cc berdekatan italiano pizza.tetapi cc tersebut berbau agak tidak menyenangkan menyebabkan kami yg cerewet ini menuju ke cc di bahagian belakang.nama die,'vista'!

rupe2 nye ramai je dak malizi kat situ.amek tempat duduk.alhamdulillah ade tempat kosong.lepas tu,bersiap sedia la utk tasjil(pendaftaran) utk sesi summer sem/short sem.aku cume amek 3 subjek utk sem ni iaitu BIOCHEMISTRY, VISUAL BASIC dan CONTEMPORARY PROBLEM [CP ni bukan kehendak,tetapi adalah ketentuan Allah,menjadikan ia positif]

nk diceritakan disini,setiap drpd kami wajib ambil subjek ikhtiari/pilihan/elective sbg salah satu kewajipan menjadi pelajar JUST.dek kerana ramai senior yg dah tasjil lebih awal dr kami,subjek2 ikhtiari yg menarik dah penuh.xpe la,ade hikmah tu.cthnye:nanti leh la kite amek subjek ikhtiari yg senang tyme kite kne amek subjek wajib yg susa[waktu 2nd yr ke..3rd yr ke..btol x??]

ok,smbung cter dlm cc.aku pun bersiap sedia dgn raqam satar (lbeh kurang code number kot) dan raqam syukbah (section number) utk setiap subjek.tepat jam 11:59:52 a.m , aku log in utk mendaftar,tp dy kate xleh masuk sebab ade 8 saat lg [mcm berperang da tyme tu rase..yeke??]..pastu log in balek, dy kate xleh masuk,dah penuh,log in lg 5 minit lg!Ya ALLAH,kemungkinan syukbah dan subjek ikhtiari pilihan hati utk penuh dlm waktu 5 minit adalah sgt tinggi.no wonder ok.

5 minit kemudian,seperti dlm jangkaan,subjek ikhtiari yg dikehendaki aku ialah principle of psychology[mencuba sesuatu yg baru], syukbah 2 dah penuh.pasrah!join la beberapa sahabat laen utk amek contemporary problem.

KALAU LAH AKU

dlm perjalanan balek,mcm2 'kalau' yg keluar kat hati,

kalau la terus je log in selepas 8 saat tu..
kalau la aku x berfoya-foya ngn intenet b4 tasjil tu..
kalau la aku serious ngn tasjil ni mcm tasjil waktu 2nd sem ari tu..
dan macam-macam!

MENJADIKAN POSITIF > MENCARI POSITIF

akhirnya,aku buang sume kalau tu,menjadikan tasjilku sesuatu yg positif! Allah berhak menentukan ape yg terbaik utk aku! lupe ke aku kat ayat 216,surah al-baqarah:




maksudnye: Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyenangi sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu. Allah Maha mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

tambahan lg,ade dua lg subjek aku berjaya utk tasjil berbanding dgn satu je subjek aku x dpat tasjil.x bersyukurkah aku?

Astaghfirullahal 'azim..

tamat dah,tepuk tgn sume~

No comments: