Thursday 21 October 2010

Sepintas lalu.

Assalamualaikum w.b.t

Dah lama tak update. Banyak internal dan external factor yang menghalang. Saya perlukan lebih kekuatan untuk update blog ini. Setiap manusia ada kekuatan sendiri, sebagaimana Naruto mempunyai musang berekor sembilan dalam badannya, tinggal tunggu masa untuk keluarkan kekuatan itu. Seperti itu juga manusia, tapi selalu sahaja ambil tidak endah dan merendahkan diri sendiri terhadap kekuatan yang dihadiahkan oleh Allah.

Semester 1 Tahun 3 sebagai medical student, ponteng kelas seminggu satu hari. Bila balik Jordan, agak kelam kabut dengan study. Nak pindah rumah lagi kemudian demam, migrain, semuanya datang bertalu. Migrain, saya doakan anda tak berbahagia dalam kepala saya. Alhamdulillah, sekarang dah stabil sedikit. Exam Endocrine system memang bagi pengajaran supaya lebih ihsan dalam study. Islam kan ihsan sifatnya. Markah biasa-biasa sahaja, but it doesnt matter. Apa yang mungkin terjadi tak semestinya seindah apa yang sudah terjadi bak kate SQ. Sekarang dah mula kuliah Gastrointestinal tract sytem, dah hampir seminggu lebih belajar, memang practical ;). Bahagia bila dapat dengar tazkirah swaktu lab anatomy. Instructor menunjukkan XRay perut, dan bahagian atas perut atau nama lainnya, fundus kebiasaannya terisi dengan angin, sebab itu dalam XRay, tiada warna/gelap. Mafhum hadith Nabi Muhammad s.a.w, 1/3 isi perut adalah angin, 1/3 lagi makanan dan 1/3 yang lainnya adalah untuk minuman. Maaf, tak dapat jumpa mana-mana gambar di internet yang memuaskan hati.


Apabila dah jadi murobbi, hati kena lebih kuat. Dah lebih 2 tahun ditarbiyyah, perlu pula mentarbiyyah jiwa yang lain. Masa ditarbiyyah itu tidak terlalu penting, tapi ia penting untuk melihat kematangan seseorang dalam menghadapi sesuatu dalam DnT. Duduk serumah dengan murobbi-murobbi hot  memang banyak mengajar erti kematangan. Masalah disiplin adalah masalah utama sekarang ini, perlu lebih ditarbiyyah secara askari mungkin. Tapi sayang, tak dapat join mereka, exam GIT meminta lebih perhatian. Ikhlas dan tajdid niat. Aplikasi open market dalam Islam, mempromote dan menjual produk masing-masing. Semua kenderaan boleh menuju ke satu destinasi dengan cara yang tersendiri, jadi saya memilih salah satu kenderaan tersebut. Saya lebih selesa dan bahagia dengan jalan ini, dan ingin mengajak jiwa yang lain merasa apa yang telah saya rasa. Bermula dengan didikan individu muslim, saya yakin dengan janji Allah s.w.t bahawa Islam akan berada di atas satu hari nanti. Ingin jadi salah satu daripada rantai-rantai perjuangan tersebut.

Kisah di AGM batch, saya bersuara. Masalah persatuan dengan pelajaran ahlinya. Kebanyakan dilihat orang sama membuat kerja, perkara sepatutnya kita lakukan adalah memberi sokongan dan menghulurkan bantuan. Satu hari, saya balik dengan timbalan KH, sebagai seorang kawan, teman dan pergi beli zinger sekali di Mujamma' Sheikh Khalil. Saya tanya pada dia, "Macam setakat ni jadi TKH? Ok tak sume2nye?". Terperanjat saya bila dia kata terharu sebab selama ini dia menunggu sesorang untuk tanya dia pasal benda itu. Dan dia kata, "Ana tunggu2 bila enti akan tunaikan apa yang enti cakap masa dalam AGM". Pergh! Saya menggigil sekejap, takut dengan kata-kata sendiri. Teringat juga ayat 2 dan 3 Surah Saff. Memang ter'pap'lah time tu. Istighfar~

RiyadhusSaliheen memang menarik. Penuh dengan hadith pasal akhlak, digalakkan untuk baca. Sangat practical dalam kehidupan bagi mereka yang hendak mencontohi sifat Rasulullah. Baru saya tahu, kalau ada seseorang duduk dalam satu majlis kemudian dia beredar sekejap dan meninggalkan tempatnya, Rasulullah kata dia lebih berhak terhadap tempat itu :), unless kalau dia memang dah tinggalkan majlis tersebut.

Ke arah menjadi lebih berdisiplin, doakan :p

4 comments:

belas_kasihan16 said...

akhirnya little caliph sudah kembali..
meskipun sipi2 menang anugerah penulisan.. hehe.. saya gura jah! =p
semoga kita semua trus thabat jalan yg penuh pancaroba dan mengundang futur ini...
dapat rasa aura penulisan kali ni lain sket..
mngkin sudah berbaur kematangan [?]

~salam sayang, ukhtik fillah~

Anonymous said...

salam ziarah dunia maya..
semoga terus thabat dgn kenderaan dakwah nti...

INTAN said...

tu laaa...
achik lebih layak dapat towel oren tuu~~ (u_u)

adik vote achik tau ari tu..^^

malu adik..dah la adik tulis ntah pape..aisy~

keep on writing,sis~
doakan adik ngan mujahadah baru adik..gonna b stronger~ =)

'Ezzah Al-Islam said...

ok. pertamakali komen sebagai roomate. slamat kembali dear.. [kak iz yg tak kembali2 ni.. ]hihi

jom buat aktiviti bilik.. sama2 update atas katil.. tajuk sma.. masa sama.. perlu semgt kamu yg dah kembali itu utk mengupdate..haha