Wednesday 2 March 2011

Muslim vs Doktor

Satu soalan:

Seorang pesakit masuk yang baru dikeluarkan dari ambulan masuk ke dalam ER (Emergency Room) dlm keadaan tak sedarkan diri, muka yang berlumuran darah dan dalam keadaan yang tak stabil dan sgt teruk. 

Bila diketahui pesakit tersebut adalah PM Israel iaitu Benjamin Netanyahu, apa yang anda hendak buat? Biarkan sahaja dia mati? Kerana di Palestin sana, hari-hari dia membunuh saudara seakidah kita, hari dia menindas saudara kita. Kita yang berhutang dengan saudara-saudara kita di Palestin sana. Sudah ada peluang di depan mata, nyawa dia ditangan anda (hakikatnya ditangan Allah). Dan jika dia hidup sihat, berkemungkinan besar (tak pun confirm 100%) dia akan kembali ke Palestin, dan kembali menjajah dan menzalimi sahabat kita di sana. 

Nak dijadikan cerita, semua staff and your colleagues beriltizam dengan etika seorang doktor! Ataupun anda seorang yang sangat beretika, beriltizam dengan Hippocratic Oath? Sama seperti rakan sejawat anda yang masih tidak faham lagi tentang isu Palestin. Nyawa seorang pesakit haruslah diselamatkan selagi yang dia mampu, tugas seorang doktor adalah untuk menyihatkan manusia.



Ethics M362 (from doctor's slide):

"The code of medical ethics started to revolve around the tradition that to be a physician means willingness to take risk for the benefit of the patient."

What comes first in your life? Being a doctor or a muslim? 

Jika mengikut fatwa Yusuf Qardawi, darah Gaddafi halal, ini pula Benjamin Netanyahu?


  
************************************************

Sudah tamat sesi soal jawab. Rasanya masing-masing dah ada jawapan dalam diri. Hari Ahad ini, saya dan sahabat sebatch akan menduduki imtihan Central Nervous System I. Doakan kami. Bittaufiq semua. Nah amek ni:



Wallahu a3lam bissawab.

No comments: