Tuesday 29 March 2011

Waktu

Saya selalunya akan update bila exam dah nak dekat. Sebab? Bila nak exam, tempoh berkurung dalam rumah adalah lebih lama berbanding bila tak ada exam, jadi ada masa nak post kat blog. Selebet. Ok, saya tahu.

Bila dah semakin sedar 'al-wajibat aktar min al-awqat', wajib kena susun masa betul-betul supaya muntij. Masa 24 jam pecah untuk apa? Study, DnT, berfoya-foya, urus diri dll. Kena pandai korbankan masa yang mana sbb kadang-kadang kena luangkan masa yang lebih untuk sesuatu yang lebih aula. Takkanlah kerana perlukan waktu yang lebih untuk DnT, waktu study kena korbankan. Tu yang part 'berfoya-foya' sibuk juga nak buat!


Beberapa hari yang lepas kurang sihat. Hari pertama demam tu, ada kelas tajwid kat rumah. Ustazah beria nak ziarah, seganlah juga pada mulanya. Tapi nak buat macam mana, ustazah nak tunaikan hak muslim. Ustazah kata, kalau ziarah orang sakit, cakap "Syafakillah, tuhur inshaAllah". Kenapa 'tuhur'? Sebab Allah bagi kita sakit untuk membersihkan dosa-dosa kita (banyak sgt dosa..huhu), jadi penggunaan kata 'tuhur' itu bermaksud membersihkan.

Ok dah, selamatlah semuanya inshaAllah.

p/s: aaaaaaaaaAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaAaaaaaaaaaaaaaa! Banyak yang tak buat lagi+yang tertinggal!


No comments: