Wednesday 30 May 2012

kerja banyak lagi

baru-baru ini saya melihat terlalu banyak isu semasa yang memeranjatkan kita. yang pertama tentang utusan melayu yang memaparkan gambar yang tidak sesuai untuk tatapan umum, kemudian kita diperanjatkan dengan kehadiran seorang perempuan muslim yang membawa idea reformasi, irshad manji, kemudian sekali lagi kita tersentak dengan himpunan sejuta belia yang dihiasi dengan jihad dalam hiburan. kita penat bukan dengan isu-isu semasa begini. kita penat memarahi itu dan ini. kita akhirnya tertipu antara semangat dan iman.

kerana itu, kefahaman bahawa ummat kita sedang dalam ummat jahiliyyah akan menyebabkan kita lagi kencang beramal dan semangat ini atas dasarnya iman. bukan semangat yang berdasarkan isu-isu sahaja. jika begitu jadilah kerja kita hanya bermusim dan berisu. jika tiada isu, maka kita pun berhentilah bekerja dan beramal. begitukah?

kerja kita panjang lagi dan menuntut sepanjang masa bukan bermusim. orang kata dua puluh empat tujuh? ya, mari kita buktikan muslim dan daei juga 24/7 inshaallah.

fasabrun jameeel, wallahul musta3an :)

Dakwah itu adalah kehidupan kita, maka ia bukan lagi satu komitmen.

kerja kita bukan isu oriented. kerja kita sepanjang masa. waktu ade isu ke xde isu ke kita kena tetap dengan hammasah.

pelbagai isu berlegar sekarang ni, jadikanlah ia sebagai booster buat kita para duat.

buat para duat: teruslah bekerja. teruslah berdakwah. teruslah mentatbiyah diri dan manusia lainnya. teruskan. jangan ragu-ragu dengan janji Allah.

buat para pelaku jahiliyyah (ye, kita pun termasuk skali dlm golongan ini): teruskan lah juga dengan kerjaya anda tetapi di akhirat nanti jangan katakan perkataan sesal, ‘kalaulah aku dikembalikan semula ke dunia…’

wallahu a3lam

“Satu je kerja tiada cuti mingguan mahupun bulanan mahupun tahunan. Tiada gaji apatah lagi bonus raya dan tahunan. Tiada juga office hour. Iaitu kerja dalam syarikat dan madrasah dakwah dan tarbiyah. Be prepared!”

selamat bekerja semua orang :)

2 comments:

Anonymous said...

I'm not sure where you are getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.

my web-site - acoustic guitar chords for beginners

Anonymous said...

Hi! This post couldn't be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!

Feel free to surf to my web site :: Learn More Here