Saturday 23 May 2009

bergerak

Praise to Allah the LORD of the universe and peace be upon his beloved Prophet Mohammad and upon his family and comrades.

ari tu,aku ditugaskan utk cari artikel info am+info johor+info keagamaan utk dimuatkan dlm buletin johor.tgh cari2 tu,byk la ilmu yg aku xtau selama ni,akhirnya Allah bg peluang utk aku tahu.macam2 yg aku jumpe.antaranye,meh aku kongsi~!

alkisah seorang pakar motivasi sedang mengacarakan satu program motivasi utk mahasiswa-mahasiswi.namekan je la pakar motivasi tu,Dr. Fidaa'.Dr. Fidaa' memulakan ceramahnya dgn berkata,

"mahasiswa sekalian,sye ade duit RM50 skrg dan ingin berikan kepada siapa yg cepat mengambilnye.dipersilakan.siapa yang cepat,dia yg dapat!"

keadaan hingar bingar,tp xde sorg pun yg bangun dr tempat duduk msing2 utk mengambil wang tersebut!pelikkah?normallah tu.

at last,ade la seorg junior yg kurang perasaan malunya,berdiri dgn teragak2,kemudian berjalan dgn teragak2,dan berhenti depan Dr. Fidaa' dgn teragak2,dan akhirnya dihulurkan note RM 50 tersebut.sekali lg,junior tersebut mengambilnye dgn teragak2!

alhamdulillah,selamat sampai duit tu ke junior tersebut.kemudian,Dr. Fidaa' pun menyambung ucapannye,

"kenapa xde sorg pun yg mampu bangun dgn yakin utk ambil wang td?bg saye,ini adalah perkara yg paling mudah,MENGAMBIL PELUANG SEBELUM TERLEPAS!nampak?yg lain hanya ternganga."

kemudian terdengar bising-bising dr mahasiswa laen,

“Saya ingat Dr cuma main-main ………… ”
“Buat segan je..”
“Saya xnak nmpak cam bernafsu.kte kene tetap cool!”
“Saya xyakin yg Dr akan kc duit tu …..”
“Mesti ade org lain yg lebih memerlukannya.…”
“Saya nak tunggu arahan lebih lanjut yg lebih jelas…..”
“Saya takut salah,nti org ketawakan……. ..”
“Saya kan duduk jauh di belakang…”
dan seterusnya.

tu la cerita dr aku.tepuk tgn sume~
cume aku nak kaitkan sedikit ngn kehidupan harian kite sbg seorg hamba kpada Allah Yg Maha Esa.hidayah memang akan dtg secare tetbe.so,itulah tugas kite supaya merampas hidayah yang Allah bg.sesungguhnya,Allah Maha Mengetahui setiap hati hamba-hambaNya.

Ya Allah,jadikanlah aku hamba yg x sepi dr hidayah dan rahmatMu dan jadikanlah aku juga hambaMu yg x mensia-siakan hidayah dan rahmatMu.

No comments: