Friday 31 July 2009

[analogi] hidayah

Praise to Allah the LORD of the universe and peace be upon his beloved Prophet Mohammad and upon his family and comrades.

'hidayah itu ibarat air hujan.siapa yg menadahnya sahaja akan mendapatnya'

I just wanna eloborate some points.kalau kita perhatikan, ketika hujan(sian dak joden,kat sini xde hujan),airnya akan trun mencurah2.ke mana2 pon dy akan terpercik.kemudian mngalir ke sungai dan laut.dan pada ketika itu rase cm kaya je ngn air,btol x?ape mksudnye tu?mksudnya tyme tu mmg byk air lah kan?

cube kita kaitkan ngn hidayah.hidayah ni mcm air hujan??mcm mane tu??

Allah bg hidayah kat sesiapa pon yg dikehendaki.byk hidayah dah Allah kc kat kita,mencurah2.kadang kala,kalau kawan kita dpat hidayah,ia terpercik skali ngn kita.nk tunjuk kat sini yg hidayah Allah mmg sgt byk!Allah mmg Maha Pemurah.

kmbali kpd air hujan.air hujan,kalo kita x tadah ape jadi??ia akan jatuh ke tanah lantas mengalir ke sungai atau mane2 pon lah yg dia nk pegi kan?mksudnya,air tu dah x bersih lg lah n kita pon dah x leh guna.unless lah kalo kat empangan tu,ade filter dy.kalo kita tadah,tentulah kita dpat gunakan dia utk mandi ke..msak ke..minum ke..siram pokok ke..basuh baju ke..dll

cube kaitkan ngn hidayah.bila Allah dah bagi hidayah,tp kita x buat pape pon.ape yg jadi kat hidayah tu??sia-sia belaka.ia akan terlepas begitu sahaja.

mcm mane nk tadah hidayah??
-saye bg kamu semua homework=p

.ILMU.IMAN.AMAL.

sekian.

2 comments:

Chan said...

ya btol tuh. tp jika kita tidak tadah air tersebut pown, air tu akan mengalir ke tanah dan menyuburkannya. hidayah yg diberi Tuhan, samada kamu tidak mendapatnya, atau org lain sudah mendapatnya. =)

Siti Umairah said...

tiada kate yg selayaknye..
melainkan Allah ar-Rahman ar-rahim!