Wednesday 8 July 2009

dapat mesej

Praise to Allah the LORD of the universe and peace be upon his beloved Prophet Mohammad and upon his family and comrades.

Tiba2 ari ni aku jadi rajin utk buka fs yg dah lama x di buka.

MESEJ ITU


I got a new message.guess who?




Date: 07/05/2009 5:37 pm


Subject: salam...rinduuu...


Message:
um, aku kat upsi ni. amek kos bhase uganda. esk aku stat lecture...tkot a. bdak kos aku sume tere speaking. d ksempatan ni nak wish thanks kad raye merah yg lawa 2. lg satu hepi birthday nti bln 9..doakn aku eh. ko jgn igt kat aku time mkn tlo, benjo, ayam goreng dan mknan yg swaktu dgn memori kte. cewah.. 2 je a, nk tdo dlu. salam. i'll always love uuuuu...

Macam ni la mesej tersebut berbunyi.

Penting ke aku bgtau sume ni kat kamu semua?

PERSAHABATAN KE?

sebenarnya,baru2 ni aku selalu gak la pk pasal kawan-kawan sekolah menengah,iaitu di JeTS (Jempol Integrated Boarding School). dan terutama sekali,kwan atas sedorm aku,dok atas katil aku.kelas lain(dy 5UAZ,aku 5AB),sains pon lain(dy sains tulen,aku sains agama),asal pon lain(dy pahang,aku johor),dan mcm2 lg la perbezaan.

tp atas dasar persahabatan,aku ngn dy jd rapat.persahabatn lak atas dasar ape?dulu waktu zaman jahiliyah,aku cume tau yg aku bersahabat ngn dy sbb aku senang ngn dy,dy leh bg nasihat n dy pon leh terima nasihat aku,ade give n take,dan yg pasti aku beberapa persamaan,tu yg menyebabkan kami bersama,cthnye:dy dan aku suke makan telo,so,akan salu berebut bile menu dewan makan dalah telur sambat tau pape la yg berkaitan telo.

tp,kdg2,x sume bende yg dy buat akan menyenangkan aku.dulu waktu zaman jahiliyah,aku akan ingat, 'ala bese la tu berkawan,x namenye kwan kalo x penah gaduh'. btol ke cmtu?

UKHUWWAH LAH..

akhirnya,skg aku tgh mengalami proses berfikir cara matang.tp atas dasar ape pemikiran tu??
mestilah sumenye berasaskan syariat2 islam dan yg pasti ape yg berlaku adalah kehendak dan ilmu Allah.Allah yg Maha Mengetahui atas tiap2 perkara.

jadi,ape yg aku dapat sebenarnya bukanlah persahabatan,tetapi adalah ukhuwwah. tahap ukhuwwah pula ade 3 tingkat:

1)ithar(plg tinggi)
2)
3)berlapang dada(plg rendah)

*sye terlupa yg kedua,sye tinggalkan kpd kamu semua sbg kerja rumah.ok?

jadi,aku baru sedar yg berukhuwwah mestilah ats dasar keimanan dan ketaqwaan demi mencapai satu je matlamat kite,iaitu M.A(Mardhatillah).dlm al-quran Allah ade berfirman,

الۡأَخِلَّاء يَوۡمَئِذٍ بَعۡضُهُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الۡمُتَّقِينَ (67)

Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh).[az-zukhruf,65]

indah kan al-quran?sehingga bab persahabatan pun ade tercatat dalamnya,Maha Suci Allah yg menciptakan al-Quran.

dan bila aku fikir2 balek,kenape timbul pergaduhan?

berbalek kpd ape yg aku tulis di atas,mestilah kerana iradah Allah iaitu kehendak Allah. Allah nk tgok sejauh mane tahap ukhuwwah yg kami bina. sejauh mane kami mempraktikkan teori2 ukhuwwah. dapatkah kami mempraktikkan tahap ukhuwwah yg tiga itu, yg plg rendah kah?atau yg plg tinggi??

habis dah saye kupas bab ukhuwwah.bab ni mungkin antara bab agak senang dikupas.kebanyakan org mengambil bab ni sbg salah satu percubaan dakwah mereka.mungkin juga apabila kehilangan idea,tajuk ukhuwwah ni la yg jadi bidang terjun.kerana tajuk ni senang nak dikupas.btol ke teori aku?

tp sebenarnya,secara teori sahajalah ianya mudah.bak kata org,kacang goreng/petik jari je.cube kite praktikkan,adakah sekadar menggoreng kacang atau memetik jari sahaja kita da boleh berkasih sayang,dah boleh ithar,dah boleh husnuzzon utk kawan kita??

secara jujurnya,aku sndiri susah utk mempraktikkannnya.so,marilah kita same2 muhasabah balek diri kite.

RINDU

dah jauh rupanya aku lari tajuk, 'i got a message'.

aku pernah bace dlm satu artikel,tp maaflah sebab x dpat bg link dy.dah lame dah,aku pun dah lupe.

artikel tu menyatakan,perasaan rindu yg lahir dr hati akan menghasilkan satu gelombang yg mane gelombang tersebut akan spread dah sampai lah kpd org yg dirindui.kesan dr gelombang yg spread tu terhadap maf'ulumbih adalah ma'ulumbih tersebuat akan merasai perasaan yg sama dgn ape yg dirasai oleh fa'el.

aku x sure sama ada ia scientifically proved or not~

cume berdasarkan instinct aku,ia proved la. terpikir2 kat dak sorg ni,tetbe dpat mesej dr dy.

Terima kasih Ya Allah sbb msih bg aku dan dy kesempatan utk bertukar khabar!

*post ni specially dedicated to..(adelah,nti bia org yg terasa tu sedar sndiri.hee~)

tamat da citer,tepuk tgn sume~


6 comments:

SaKINahMASron said...

anis ke tu?

[sakuradila] said...

saya pon syg kawan2 saya jua..
mahupun baru atau lama..
seperti um~

Siti Umairah said...

to sakinah,,
hehe

to sakuradila,,
syg dila gak,bebaek ye kat umh baru~

Anonymous said...

ko ni wat aku riak je..x pasl2 femes kt blog ko :p

Anonymous said...

bru plak ari ni dpt hdayah nk surf blog ko..(aboveurbed) :p

Siti Umairah said...

to anonymous,,
rilek2 suda..
hoho