Wednesday 4 August 2010

Menghisab diri




Kebaikan itu, jika kamu benar-benar ikhlas dan redha membuatnya, pasti ia benar-benar memudahkan kamu. Tetapi seandainya kamu membuat kebaikan itu dalam keadaan terpaksa dan tidak ikhlas, maka ia benar-benar menyusahkan!


Itu statusnya di facebook hari ini. Dia pernah membuat sesuatu kerja dalam keadaan terpaksa dan tak lain dan tak bukan, apa yang dia dapat hanyalah penat. Dia juga pernah membuat kerja dalam keadaan redha dengan niat supaya Allah membantunya kelak, dia berakhir dengan senyuman 'Alhamdulillah' sehabisnya melakukan kerja itu. Dia percaya dengan ayat cinta Allah [58:11]


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.


Tetapi tidak kali untuk kali ini. Penatnya berkali-kali ganda sedangkan apa yang dibuat tak sampai 1% daripada dakwah mereka-mereka yang hebat. Dia tahu semuanya berpunca dari ketidakikhlasannya. Memaksa diri berbuat sesuatu. Seorang akhawat pernah menulis dalam facebooknya, "Penat akan hilang, jadi apa bukti kita nak bawa dihadapan Allah kelak?"


Ohh, mungkin dia tahu. Allah memintanya supaya bermuhasabah. Dah lama tak buat..terima kasih juga untuk sesiapa yang pernah tulis "mardhatillah itu kuncinya USAHA dan MUHASABAH... mesti ada check n balance dua2 ni.." 


.....dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan. [59:18]


p/s: ntah2 penat sebab summer..hua3..hari ini penuh ngn quotes (=.=")

No comments: