Wednesday 6 April 2011

Banyaknya yang kita tak buat.

Oh, kisah ini sudah beberapa hari berlaku, tapi rasa tergerak untuk berkongsi. Perihal keluarga, bukan ingin menunjuk-nunjuk tapi sekadar ingin berkongsi apa yang bermanfaat dari mereka.


Biasalah bila dah nak dekat exam, rasa homesick itu memuncak. Dan akhirnya setelah bertahun-tahun berperasaan begini, saya membuat kesimpulan bahawa rasa homesick dan ingin pulang ke Malaysia ketika fatrah imitihan adalah kerana kita ingin lari dari masalah, masalah imtihan. Tak prepare dan tak bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu menyebabkan kita rasa imtihan itu adalah satu masalah besar dan bestnya jika dapat lari dari masalah itu.

Jadi seperti biasa saya pun telefon ummi. Bila ambil medic ini, kita jadi lebih ambil perhatian terhadap masalah kesihatan keluarga. Ayah saya ada penyakit darah tinggi, inshaAllah metabolic sydrome tu tiada pada ayah saya. Salah satu yg penyebab darah tinggi ini adalah genetic. Alhamdulillah waktu telefon, ummi kata blood pressure ayah dan turun menjadi NORMAL! Subhanallah. Jika tak silap saya sebelum ini ayah punya blood pressure naik hingga ke 160 / tak ingat. Dan sekarang sudah turun ke paras 120/90. Selama yang saya kenal dan kagumi dari ayah saya, dia memang sangat berdisiplin. Saya puji ayah dengan kata,

"Bagusnya patient macam abuya ni :))). Tahniah2 :P".

Ye, saya memanggil ayah saya abuya, jika dalam Bahasa Arab, maksudnya ayah yang disayangi. Pada zaman mudanya dahulu pun, dia menghisap rokok, dan yang memberhentikan dia pada zaman mudanya adalah penglibatan dalam dakwah. Subhanallah. Pernah ummi kata, "Seseorang itu kalau nak berhentikan dia dari buat maksiat atau jahiliyyah ini hanya dengan satu cara, dakwah dan tarbiyyah".

Abuya dengan baju kebangsaan, waktu bekerja pun dgn baju gaya ini. Garang? Ya.
 Ok, lepas itu, saya merungut, penat itu dan ini, nak hafal medic ini semua. Bosanlah..dan macam-macam. Dan setiap kali saya berbuat begitu, ummi tak berhenti-henti menasihatkan,

"Kalau rasa tak kuat, baza banyak kali La Haula Wa La Quwwata Illa Billahi Aliyyul Adzim".

Berzikir memang membuatkan kita rasa tenang kan? Menyerahkan segala amalan kepada Allah, kita tak layak nak merungut dan malas, nikmat Allah terlalu banyak untuk dibazirkan. Berhentilah jadi kufur (lawannya syukur). Ada pula suara latar dalam telefon, "Um! Jangan lupa redha!", si Umar itu lah, siapa lagi.

Dan kisah terakhir, si kucing yang semakin lama semakin keperempuanan sedangkan jantinya lelaki. Kami pula yang pening kepala nak kembalikan dia kepada fitrah. Tikus ada kat depan boleh dibuat tak tahu. Memang nak kena hantar mukhayyam, kasi askari sket! Manusia juga ada yang bersifat begitu, nikmat yang datang bergolek, kita memang susah nak hargai, bila dah tiada baru tercari-cari. Mad'u dah datang kat kita (bukan kita yang cari pula tu!), tapi kita menafikan hak tarbiyyah mereka dan membiarkan mereka terkontang-kanting. Jom kita tadabbur Surah al-Ma'un, ayat 1-3 kejap.


[1] Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)?
[2] Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, 
[3] Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.

Siapa orang yang mendustakan agama? Orang yang menindas, berlaku zalim kepada anak yatin dan mereka yang tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.

Ayat 2: Cuba kita aplikasikan dengan membayangkan anak yatim yang ketiadaan ayah dan kekurangan kasih sayang itu seperti sahabat-sahabat kita yang tidak kenal dan kurang pengetahuannya tentang Islam. Kita yang dah tahu lebih tentang Islam, ada peranannya, 'Orang yang dapat lebih kerana dia ada peranan lebih'. Jika kita tak laksanakan hak mereka, jadilah kita pendusta agama. Takut kan?

Ayat 3: Orang miskin pula? Miskin ada banyak aspek. Salah satunya miskin rohani, selain itu kita ada juga miskin harta, miskin akhlah dll. Tanya diri kita, adakan kita golongan yang menghalang orang lain-lain dan tidak menggalakkan rakan-rakan kita untuk tidak memberi rohani kepada mereka yang miskin rohani ini.

Ini bukan gambar hiasan.

Penuh dengan refleksi. Mungkin kita dah tahu, tapi kita masih tak mampu untuk bergerak ke atas apa yang kita dah tahu. Bukan mudah ingin menyedarkan orang yang tahu bukan? Sedangkan diri kita sendiri, sudah tahu, tapi tidak amalkan. Doa banyak-banyak, semoga Allah permudahkan urusan kita. Jangan risau, inshaAllah Allah permudahkan~

Wallahu a'lam~

No comments: