Saturday 9 April 2011

Ilmu kita dah berlebihan.

Umat Islam secara generalnya, sudah terlalu banyak ilmu. Dalam masa yang sama, dalam dunia ini, sudah terlalu ramai orang yang berilmu. Tapi mengapa masyarakat dunia (khasnya Muslim) masih belum berubah? (iye je, mana kau tahu?)


Manusia sesat, jauh dari Islam kerana tak belajar ilmu tajwid ke? Sebab tak pergi talaqqi ke? Sebab tak sekolah di sekolah pondok ke? Ke sebab tak hafal al-Quran? Banyak amal yang besar jadi kecil hanya kerana niat dan banyak amal yang kecil jadi besar juga kerana niat.

[2:30] Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.
[51:56] Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.

Tidak, manusia sesat dan jauh dari Islam sebab tak tahu tujuan hidup. Bagaimana penjajah dahulu, yang telah menjatuhkan Khalifah Islam menyebarkan fikrah mereka dan menyerang pemikiran muslim (ghazwul fikr) supaya muslim jauh dari Islam yang sebenar.


Muslim shouldn't be approached as people often do,
Not by arms, but by words,
Not by force, but by reasons,
Not by hatred, but by love.
[Petrous Venerabilis, pemimpin tentera Salib]

Sebab itu, jadilah Ilmu Tauhid itu ilmu kalam (ilmu yang diperdebatkan), bukannya ilmu yang apabila diketahui, bertambahlah iman seseorang.

Satu fakta, surah Makkiyyah yang banyak menceritakan tetang akidah (baca:fikrah) terdapat 58 surah, manakala surah Madaniyyah yang menceritakan tentang hukum (baca:ilmu) hanay terdapat dalam beberapa belas. Bagaimana dahulu Islam diturunkan untuk membetulkan fikrah manusia, kini cara yang sama digunakan oleh musuh Islam untuk menjauhi Islam daripada umat Islam sendiri, iaitu merosakkan fikrah. Umat Islam tidak dijauhkan daripada ilmu, tetapi dijauhkan daripada fikrah.


Orang bukan Islam, dia lahir ke dunia, kemudian sekolah, bekerja, berkahwin dan mati. Orang Islam, dia lahir ke dunia, kemudian sekolah di sekolah yang bernama Islam, kemudian bekerja di tempat yang tertulis Islam, dan akhirnya mati di kawasan pekuburan Islam. Perbuatan yang sama bukan? Cumanya gelaran tempat yang berbeza.

Hah, gelaran / kata nama VS kata kerja. Saya Ayu dan saya ayu. Siapa pelakunya? Ayu tak semestinya ayu. Tetapi dia yang ayu inshaAllah ayu orangnya. Saya Islam dan saya islam. Berkad pengenalan Islam tapi tiada islam dalam diri. Hmm

"Seandainya pada hari ini kalian masih tetap sengsara seperti ini, tanpa adanya perubahan yang bererti, nescaya nama baik kalian pasti hilang, rasa gentar pada hati musuh pula berganti menjadi berani. Oleh itu, pertahankan jiwa kalian" [Tariq Ibn Ziyad]

Kesimpulan, kita kurangnya penghayatan dan kurangnya memikirkan (memfikrahkan) ilmu yang ada sehinggalah ia menyerap dalam diri. Perlu juga selective dalam memilih ilmu (siapa kau nak suruh aku pilih2 ilmu). Kelak kita akan ditanya di akhirat jika ilmu yang banyak itu tak diamalkan.

Siapa yang tak setuju? Aku boleh terima.

p/s: Sesiapa yang nak claim ni ada beberapa ayat atas ini kata-kata dia, silalah claim. Ramai sangat murobbi saya ni, tak ingat sapa yang bgtahu :P
p/s 2: Saya sedang perlahan-lahan menukar tujuan blog ni daripada hobi ke Taarif Centric. Doakanlah ye :)

3 comments:

'Ezzah Al-Islam said...

kak iz like p/s 2 ^^,

terus beramal. kak iz sayang awak..hihi^^

'Ezzah Al-Islam said...
This comment has been removed by the author.
make it simple said...

slm wbt,
um.
ta3rif centric,menyokong dari setiap sudut. moga terus maju bersama bersama deru da3wah !

atiqahM :)