Monday 15 February 2010

hari ini 3.

Alkisah terjadi dalam satu majlis ilmu. Saya ditanya dengan dua soalan yang agak ter'pap' di situ.

Soalan 1:

"Um dah mengulang hari ini? Teruklah saya hari ini, sempat mengulang satu muka je, itu pun dalam solat...", bagusnya kesedaran sahabatku ini. Saya percaya satu hari nanti dia boleh jadi seorang yang hebat. Dia mengingatkan saya. Terima kasih!

"Alhamdulillah dah dapat mengulang tu. Esok-esok tingkatkan lagi ye!", saya hanya mampu bersikap optimis walaupun saya mengulang pun baru semuka pagi tadi.

Soalan 2:

"Um, dari mana awak dapat kekuatan?"

" Errr.."

Setiap orang ada cara tersendiri untuk dia dapat kekuatan. Saya memang tak layak untuk memperkatakan hal itu. Cukuplah Allah itu kekuatan kita. Hati kena bersihkan. Hati ibarat buku tulis semua deria kita. Jika hati tak bersih seperti kulat mengotori dinding, bagaimana kita hendak menulis dengan selesa seperti kita duduk dalam rumah yang selesa tanpa kulat? Cakap banyak pun tak guna jika tidak bertindak sekarang.

DAH BERSEDIAKAH?

Meraikan majlis ilmu. Saya suka itu. Tapi kadang kala kita diberi pilihan untuk memilih satu daripada dua majlis ilmu. Allah akan beri mana yang kita perlukan bukan mana yang kita hendak. Benar itu.

"Sedih jugalah bila tak dapat pergi majlis ilmu itu (bukan PERTAMA ye~). Jeles dgn anda!", saya berbicara dari hati ke hati. Meluahkan sedikit kekesalan walaupun saya tahu kesal bakal memakan diri. Kisah hebat mereka mengembara membuat saya cemburu dgn mereka.

"Sebenarnya Allah akan bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita hendak..", dia yang saya hormati meminta saya untuk berfikir.

"Walaupun saya rasa saya sudah bersedia untuk ilmu itu?"

"Um, jangan tertipu dengan semangat jika tidak didorong iman. Kita rasa sangat semangat untuk buat itu, buat ini, tapi kita buat semua itu atas dasar apa sehinggakan kadang-kadang kita rasa lost. Biasalah pemuda itu memang mempunyai semangat yang kuat, tapi kena iringkan dgn iman. Mungkin Allah masih tak bagi Um hadiri majlis ilmu itu supaya Um kuatkan dahulu iman..."

Kisah-kisah di atas ini adalah kisah benar (ada edit sikit2 kot~). Semoga dapat sesuatu untuk ditafakkur dan dita'aqqulkan.

4 comments:

.n.a.k. said...
This comment has been removed by the author.
.n.a.k. said...

salam..kak um...
heee~
i still remember what u said
ini bukan masanya untuk cakap
tapi untuk buat!!

ya Allah thabatkan hati kami

Siti Umairah said...

sesungguhnya hati manusia sgt mudah dibolak-balik..
lebih cepat drpd air yg menggelegak..

hati manusia itu berada diantara jari ar-Rahman,mudah sahaja Dia ingin membolak-balikkannya..

takut~~

thanx nad tnye akak,kalau x xde kesedaran kot ^^,

'Ezzah Al-Islam said...

baru je terbaca.. huhu..

sayang kamu sis.. terus melangkah ye^^,