Friday 26 February 2010

Urdun Awwalan.

KISAH #1

Izzah menelefon dia meminta tolong untuk mengangkat barang dari rumah senior. Dia yang baru sahaja siap melaksanakan tugasan mem'fotostat' artikel sebanyak 300 keping memberi persetujuan untuk menolong. Sempat dia singgah sebentar di rumah Izzah kemudian mereka bersama-sama menuju ke rumah senior tersebut.

'Banyak juga barang senior yang Izzah nak ambil ini. Kalau tak minta tolong aku, dengan siapalah agaknya si Izzah kecil ini nak angkat =]', katanya dalam hati. Dia dan Izzah pun menuruni tangga dengan perlahan sambil mengangkat barang sebesar kotak 05mx0.5m itu. Memandangkan rumah senior di tingkat 4, agak tercungaplah mereka berdua yang 'rendang' itu hendak mengangkatnya. Namun, kelihatan mereka sangat berusaha untuk mengangkat kotak itu~

"Izzah, harap-harap ada orang yang baik hati nak tolong kita hari ini =]..!", dia berkata kepada Izzah.

"Maalish ya sobaya, khollini usa'idkum..(terjemah: maafkan saya wahai 'panggilan utk orang perempuan', biarkan saya menolong kamu..)", tiba-tiba seorang pemuda Arab menyapa menawarkan bantuan. Mereka yang baru melepasi satu tingkat, memandangkan waktu pula sudah masuk Maghrib segera menyerahkan kotak itu. Dalam perkiraan mereka, syabab ini baru pulang bekerja kerana necktie masih disangkut dileher dan kemungkinan besar rumah beliau di bangunan itu juga.

"Syukran kateer ya ma'allim, Allahu yu'tikal 'aafiah!(terjemah: terima kasih banyak-banyak wahai 'panggilan utk orang lelaki', semoga Allah memberikan kamu kesihatan!)"

Kotak besar itu diletakkan dihadapan bangunan. Selesai satu kerja yang mencabar ini. Sekarang, mereka perlu mengangkatnya pula melintasi jalan besar. Gawat juga keadaan kerana pada waktu Maghrib inilah kereta sesak di jalan raya. Semua ingin pulang ke rumah. Akhirnya selamat juga mereka sampai di rumah Izzah. Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah yang membantu mereka pada petang itu..=]

KISAH #2

Dia berjanji ingin mengambail barang dari rumah senior selepas habis tafaqquh pagi itu. Dia segera menelefon akak tersebut..

"Akak, kita nak datang nanti lepas tafaqquh ye. Banyak tak barang tu?"
"Banyak jugalah. Akak rasa kamu kena bawa 2 ke 3 orang nak angkat barang-barang tu.."

Alamak, nak minta tolong siapa ini? Ahli baytku? Yang seorang itu sedang membaca al-Quran, malam sebelumnya pula dia sibuk menguruskan Debat Parlimen Piala Presiden PERMAI sebagai Suruhanjaya. 'Mesti dia penat', gumamnya dalam hati. Dia serba salah ingin meminta tolong. Seorang lagi pula sedang mengulang hafalan memandangkan malam itu dia mempunyai kelas tasmi' al-Quran. 'Takpelah, aku pergi keluarkan duit di JIB dulu, sambil-sambil itu boleh fikir nak minta tolong siapa..', dia berjalan keluar sambil otaknya ligat memikirkan siapa yang boleh menolongnya disaat itu.

'Allah pasti bantu aku! Pergi seorang sahajalah, entah-entah akak itu sengaja meng'hiperbola'kan keberatan barang tersebut =]..tapi..erm, telefon Izzahlah, mana tahu dia tengah free..'

"Izzah, tengah ada kerja ke sekarang?"
"Aah. Kena uruskan SUKSES (Sukan BKASJ) esok, ada kerja sikit, kenapa?"
"Erm, nak angkat barang dari rumah senior. Tapi kawan serumah ada kerja sikit.."
"Alamak! Rasa bersalah pula sebab hari itu awak dah tolong Izzah"
"Eh takpe je..Zul ada sekali tak situ? Dia tengah ada kerja ke?"

Akhirnya Zul menawarkan diri untuk menolong. Alhamdulillah..=]

Barang dari rumah senior tersebut agak besar dan agak berat. Dalam kawasan perumahan ini pula mana ada teksi nak lalu, tambahan lagi sekarang sedang waktu solat Jumaat, confirm 100% tak ada teksi. Mereka meletakkan sebentar kotak tersebut atas divider jalan dengan niat untuk berehat dan memikirkan cara terbaik. Rumah dia dan senior tidaklah jauh sangat, mungkin sejauh Mat'am Dhoi'ah ke Duwar Jami'ah.

'Tak ada sesiapa ke nak tolong? Berat ini. Aku dahlah kecik, lagi terbantut kot kalau angkat kotak ini. Zul pula dahlah kurus 'kedengking', ada juga patah tulang..!'(ni hiperbola ok..)

Tiba-tiba,

"Bidukum musa'adah??(terjemah: kamu perlukan pertolongan??)", dua orang syabab Arab setinggi dia menawarkan bantuan. Dia pada saat itu merasa gembira yang teramat seakan-akan ingin sujud syukur pada yang Maha Esa. Alhamdulillah, sekali lagi Allah menghantar pertolongan kepadanya.

"Bitruhu ila solah Jum'ah soh?(terjemah: kamu hendak pergi solat jumaat kan?)"
"Na'am(terjemah: ya)"
"Antum musy rah tataakhiru??(terjemah: kamu nanti tak lambat ke??)"
"La..'adi..'adi..(terjemah: tak..biasa-biasa sahaja..)"

Dia terasa amat bertuah bertamu di bumi Jordan ini. Kanak-kanak lelaki sekecil 14 tahun dan 15 tahun itu sudah tahu tanggungjawab ingin menolong orang. Jika di Malaysia, mungkin kanak-kanak seusia mereka hanya mampu bermain guli bersama-sama kawan walaupun melintasi di hadapan mereka seorang tua sedang mengangkat barang. Tahniah kepada ibu bapa mereka yang telah mendidik anak-anak mereka sematang itu pada usia itu. Dia sedikit terkilan kerana tidak sempat bertanyakan perihal ibu bapa mereka dan menyampaikan salamnya kepada ibu bapa mereka.

BUDAYA MEREKA

Satu masa nanti, pada saat itu, dia sudah pulang ke Malaysia, melaksanakan tugasnya merawat penyakit Ummah dan merawat pesakit di hospital, mungkin dia akan rindu dengan suasana di Jordan, bumi dia menuntut ilmu. Di Jordan inilah dia belajar aib bagi seorang perempuan menaiki basikal, aib juga bagi seorang lelaki membiarkan perempuan berdiri di dalam bas mahupun di dalam kelas. Dia juga belajar betapa orang Arab ini sangat memuliakan tetamu, disuruhnya habiskan makanan sedangkan di dapur rumah mereka, sudah tiada makanan yang tertinggal, semua dihidangkan untuk tetamu. Dia juga belajar betapa persaudaraan Islam itu indah di bumi Jordan ini sehinggakan sanggup seorang pakcik pickup membelanja mereka balash(terjemah: percuma) menaiki pickupnya berserta barang-barang rumah mereka seperti meja dan tilam di bonet belakang pickup tersebut.

Mungkin suatu saat nanti dia akan rindukan Jordan yang mana telur ayamnya berwarna putih sedangkan di Malaysia, telur berwarna putih itu adalah telur masin.

Mungkin suatu saat nanti dia akan rindukan kanak-kanak kecil yang menyapanya ketika baru pulang dari jami'ah, 'Sobaya..sobaya Malizi..keifik??!(terjemah: 'panggilan utk perempuan'..apa khabar??!)' sambil kanak-kanak itu menarik manja bajunya.

Alamak! Dia baru sedar jam sudah menunjukkan pukul 3.30 ptg. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......Dia juga baru sedar dia tak habiskan lecture note yang bertimbun untuk seminggu itu!

Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
~Pantun Melayu Klasik

Semoga mendapat sesuatu..Jangan lupa gandakan selawat! Allahumma solli 'ala Muhammad..

Little Caliph,
Tobiq Ardhi, Imarah Iman.
3.30 p.m, 26/02/2010, Friday.

8 comments:

.n.a.k. said...

Salam..kak um...

Mungkin nanti takde dah urdun awwalann
tapi..islam awwalan...
hihi

bagus diorg ni..
tapi kecik2 ganas gak eh
siap tarik tudung org n nak tumbuk
tape2
boleh train utk jihad ni...hek3

about ur comment at my blog..
is it about lateral thinking??

huhu

:)

Siti Umairah said...

wah..cepatnya awak baca..tahniah..
betul2,mungkin lepas ini dah xde urdun awwalan..Islam awwalan InsyaAllah..!

bukan lateral thingking..tapi yang Ust kate pasal baca bahan bacaan mentah tu..ingat ke??

Anonymous said...

insyaAllah...maaf toomate ku...seringkali diri ini alpa dan leka..
dapat tarbiyyah tapi tidak kuat dan keliru bagaimaan untuk menyalurkannya..
berfikir penyelesaiannya sehinggakan masa berlalu tanpa membuahkan hasil..
soriiiiii selalu je pentingkan diri...
maafff...
asifah...
salam...

Anonymous said...

salah eja plk..toomat = roomate = housemate ^_^

Siti Umairah said...

to .n.a.k.
sori salah tulis..'thinking'

to anonymous
berlapang dada~~~
itu cara yang terbaik kan..=]

sUsu+pUtih said...

i suke part telur ayam tu.haha..

bukti um rindu mesia ke? hmmm..

Siti Umairah said...

eh susu+putih..
ari tu jumpe x umah azah??
haha
kantoi di situ =]

time kseh memahami..
mmg tgh homesick pon..
wuaaa..nak balek!

MaUt said...

comel comel artikel ni..akak suka..terutama yang tang bawah budak2 kecik arab tanya kabar ambil tarik2 baju hehehe..


neway..keep on writing dear..May Allah bless you always..take care