Thursday 18 February 2010

Mereka memanggil-manggil kita.

All your armies..
All your fighters..
All your tanks...
And all your soldiers..

Against a boy holding a stone..
Standing there all alone..
In his eyes I see the sun..
In his smile I see the moon..

And I wonder, I only wonder..
Who is weak? And who is wrong?
Who is right? And who is wrong?

And I wish, I only wish..
That the truth has a tongue..

Semenjak kejadian Nakbah pertama pada 1948 di Deir Yasin, Palestin terus dimasuki oleh Israel dan koloni-koloninya. Pelbagai feedback telah diterima, ada yang membantah, ada yang menyokong. Lebih menyedihkan apabila Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu yang ditubuhkan atas dasar kesamaan-untuk-semua-bangsa-kononnya dengan sewenang-wenangnya menyetujui pemberian sejumlah besar tanah hak milik rakyat Palestin kepada Israel tanpa sebab. Kehidupan mereka terus dihuni oleh ancaman-ancaman dan perjanjian-damai-kononnya drpd pihak Israel dan koloninya sendiri.

Setelah beberapa lama hidup menhambakan perasaan takut tersebut, Yahya Ayyash berjaya menyedarkan rakyat-rakyat Palestin untuk membela diri, keluarga dan tanah air mereka. Kebangkitan yang dinamakan Intifadhah ini berjaya mengumpulkan majoriti rakyat Palestin yang sedar ttg keadaan mereka. Pemuda-pemuda sekecil 10tahun juga tidak ketinggalan menyertai Intifadhah ini. Senjata mereka hanyalah sebiji batu pada mulanya dan sehingga kini mereka sudah berjaya mencipta bom sendiri. Satu demi satu kejayaan mereka kecapi. Sehingga kini mereka sudah mempunyai 3 stesen satelit yang bertempat di Beirut, London dan Jordan.

Siapa kata kebangkitan mereka ini tidak berjaya? Intifadhah inilah telah menyebabkan ratusan premis-premis Israel dalam tanah Palestin ditutup hasil projek memboikot mereka. Intifadhah ini jugalah telah menyebabkan kadar kemasukan imigrasi manusia yang berbangsa Israel menurun malah kadar emigrasi penduduk Israel di tanah Palestin itu meningkat ke 700 000 orang dalam masa beberapa tahun.

Pada zaman Nabi Musa a.s dahulu, Allah pernah memerintahkan Nabi Musa a.s supaya membuka tanah Palestin. Ramai di antara kaum Bani Israel enggan mengikuti arahan Allah tersebut lantas Nabi Yusha' bin Nun a.s berserta pengikut Nabi Musa a.s yang beriman mengikuti arahan Allah tersebut. Kemudian, apabila mereka sampai di satu kawasan bernama Jabal Nebo, satu kawasan tanah tinggi yang membolehkan mereka menyusun strategi membuka tanah Palestin, Nabi Musa a.s wafat. Dikatakan pada mulanya jasad Nabi Musa a.s disemadikan di kawasan tersebut, kemudian jasad tersebut di bawa ke tanah Palestin oleh orang Israel sendiri ketika projek pemindahan mayat-mayat orang Israel beberapa puluh tahun sebelum ini kerana mereka mendakwa Nabi Musa a.s adalah nabi mereka dan tanah Palestin adalah tanah mereka.(kisah ini agak rumit sedikit..)

Kemudian, perjuangan diteruskan oleh Nabi Yusha' bin Nun berserta pengikut-pengikut yang beriman. Mereka menyusun strategi melalui Jericho kemudian terus ke Jerusalem. Akhirnya tanah al-Quds tersebut berjaya dibuka oleh orang Islam sendiri.

Setelah itu, berlalulah zaman pemerintahan Rasulullah, pemerintahan Khulafaa' ar-Rasyidin, pemerintahan Umaiyyah dan pemerintahan Abbasiyah. Ketika zaman pemerintahan Abbasiyah, tentera Salid (the crusades) telah berjaya memasuki tanah Palestin pada tarikh 15 Julai 1099M. Tentera Salib bertindak kejam dengan membunuh hampir kesemua penduduk yang beragama Islam termasuklah wanita, kanak-kanak dan orang tua. Pembunuhan itu berlaku dalam masa seminggu sehingga tiada lagi orang Islam yang terselamat.

88 tahun selepas itu, pada tanggal 4 Julai 1187, Salahuddin dan tentera-tenteranya berjaya mengalahkan tentera Salin di Hittin membawa kepada pembukaan tanah al-Quds pada 15 Oktober 1187, bersamaan hari Jumaat, 27 Rejab 583H.

Zaman berlalu dan masa terus berjalan, pelbagai konflik juga telah berlaku dan sehingga kini banyak konspirasi dunia yang sukar untuk kita fahami. Tanah Palestin jatuh ke tangan musuh Islam no.1 itu 62 tahun dahulu. Naksah, peristiwa awal Januari tahun lepas dan macam-macam lagi penganiayaan yang mereka lakukan.

MENCARI RUANG

Penjelajahan di Jordan cuti sem baru-baru ini membawa saya dan rakan-rakan mendekati Palestin. Di Aqabah saya nampak Palestin yang telah dinamakan negara Israel haram kini. Di Jabal Nebo, saya nampak juga Palestin. Jaraknya lebih kurang 30km. Sepanjang berjalan di Aghwar, kami juga melalui beberapa checkpoint yang dikawal rapi oleh tentera Jordan kerana bersempadan dengan Palestin. Mereka memanggil-manggil kita. "Wahai saudaraku, kami di sini. Nampakkah kamu??"

Saya masih mencari ruang dan peluang yang ada untuk bertemu dengan mereka, dan membebaskan mereka. Semoga ia bukan hanya sekadar idealistik tetapi realistik.

what do we live for, if it is not to make life less difficult for each other? ~george eliot

Little Caliph,
Tobiq Ardhi, Imarah Iman.
1.04 a.m, 19/02/10, Friday.

1 comment:

:) said...

hee..akak,adik yang comot ni dtg ziarah blog akk..thanks sudi ziarah blog saya...